fredag 26 januari 2018

Slutet gott - allting gott, eller ….?

Nu börjar du säkert närma dig slutet på din bok. Det finns ett gammalt talesätt som heter "Slutet gott - allting gott!" Men stämmer det alltid? I vår sista uppgift på bloggen kring ungdomsklassikerna, ska du få fundera över slutet.

- Känns slutet i boken logiskt? Knyts alla lösa trådar ihop eller är det något som du tycker att författaren glömmer att berätta?

- Får du svar på de frågor du ställde till boken i den första uppgiften? Om du inte fick svar, vad tror du hände?

- Precis som i sagor, fabler och myter ville många ungdomsklassiker förmedla ett budskap till sina unga läsare. Hittar du något tydligt budskap i din bok? Hittar du något budskap "mellan raderna"? Kan man lära sig något från boken, tycker du?

Skriv ner dina tankar i kommentarsfältet nedan. Eftersom du bör
ha läst ut boken för att kunna göra det, kommer en del att kunna
göra det nu och andra kanske först nästa vecka. Sista dagen att skriva är fredagen den 2 feb. Lycka till! /Åsa

5 kommentarer:

  1. Robinson kruse
    Jag har valt att läsa Robinson Kruse, skriven av Daniel Defoe, illustrerad av Sussi Bech och återberättad av Peter Gotthardt.

    Jag tycker slutet var ganska bra och lyckligt eftersom Robinson kom ifrån ön och hans vän Fredag följde med och medans Robinson hade varit borta hade han tjänat jättemycket pengar på sitt plantage men det ända som var sorgligt var att hans föräldrar hade dött så jag tycker faktiskt att det var ganska lyckligt och logiskt slut och jag tycker att författaren hade fått med det mesta.

    Man fick svar på alla frågor som jag ställde vilket var bra

    Det budskapet jag fick av boken var att man aldrig ska ge upp utan kämpa och det var det Robinson gjorde.

    SvaraRadera
  2. Jag har läst Dr Jekyll och mr Hyde av Robert Louis Stevenson, återberättad av Pauline Francis

    Slutet känns ganska logiskt, det slutar med att en av huvudpersonerna får reda på hela historian och pusslar ihop alla saker.

    Jag hade några frågor om slutet men dom var inte jätteviktiga.

    Jag skulle tro att buskapet var att inte ta droger eller att inte experimentera med din kropp men jag vet inte säkert.

    SvaraRadera
  3. Slutet gott allting gott, eller?
    Nu när jag läst klart boken så märker man att Robinson Kruse får ett ganska gott slut. Han kommer hem till England (sitt hemland) med alla sina vänner som han hittat på ön som hans kompis Fredag. Efter 28 år så blir man nog ganska glad över att komma hem! Men han kände sig ganska vemodig över att lämna platsen där han levt de senaste åren. Han tog med allt det som betydde mycket för honom som hans hund, lamadjuren, papegojan och ädelstenar och guld. Dessvärre så körde hans skepp på klippor (igen!) och skeppet sjönk med nästan alla hans värdefulla saker. Det som han lyckades rädda för hans hund som kom simmande till livbåtarna och hans papegoja. När han till slut anlände i Hull så blev han överlycklig men hans lycka skulle snart bli sorg. Han fick reda på att hans mamma hade gått bort för många år sedan. Robinson blev ledsen men han kom att tänka på att han pappa måste fortfarande vara vid liv. Han rusade till sitt barndomshem och öppnade dörren, där satt hans pappa. Robinson blev jätteglad och hans pappa likaså. Nu var allt som vanligt igen!

    Jag fick svar på alla frågor som jag ställt.
    Kommer Robinson överleva?
    Ja, det kommer han.

    Finns det andra personer på ön?
    Ja det gör det, som kannibaler och vildar. Fredag blev medtagen av kannibaler för att ätas men Robinson räddade honom.

    Hur ska han få mat?
    I början levde han på kokosnötter, ostron och citroner. Senare lärde han sig baka bröd och han slaktade lamadjur för att få kött.

    Vilka problem kommer han möta?
    Han kommer t.ex att få reda på att det finns kannibaler på ön så han måste försvara sig mot dem. I början får han också en så hög feber att han nästan dog.

    Överlevde någon annan från skeppet?
    Det fick man inte reda på, men om någon överlevt så tror jag de hade blivit uppätna av kannibalerna.

    Ett budskap som jag tänkte på var att någon som väntar på något gott väntar aldrig för länge, men också för att uppfylla ens drömmar måste man jobba hårt och kämpa.

    Jag tyckte boken var bra för det var alltid något som hände, men jag tyckte de hoppade ganska mycket i boken. Ibland kunde de hoppa över flera år! Annars var det en väldigt bra bok.

    SvaraRadera
  4. Bok: Det lilla huset i Stora skogen
    Författare: Laura Ingalls Wilder

    Efter att jag har läst klart boken tycker jag att slutet var en ganska bra punkt att sluta på. Det var som att boken började om igen, att vintern skulle komma på nytt. Som en cirkel. Den själva boken handlade om Lauras dagliga liv och hur hon fick utforska både utanför och inne i skogen. Som när hon t.ex när hon åkte till stan med sin familj, där det fanns större och finare hus. Hon fick fira jul och massor av annat.

    Budskapet i boken är att man ska vara nöjd med det man har och ta vara på det, vilket framkommer vid slutet av boken.

    Frågorna jag ställde i det första inlägget var:

    Kommer de överleva vintern?
    Ja, de överlevde vintern.

    Hur kommer det gå med björnfällan? Kommer de fungera?
    Björnfällorna fungerade sådär, i mitten av boken stod det om att Laura nästan blev fångad av en björn vilket inte var så bra.

    Jag tycker att boken kanske var lite för mer barn, eftersom att den inte riktigt har en handling. Det var en sådär bok.

    SvaraRadera
  5. Slutet gott allting gott Sherlock holmes äventyr
    Nu när jag har läst Sherlock Holmes äventyr så tycker jag att det är en intressant bok. Men kapitlena är lite konstiga och hänger liksom inte ihop. I första kapitlet är de tex. ganska moderna och huvudpersonerna åker taxi. Men sedan spelas det 2a kapitlet upp på 1800 - talet, och i det tredje kapitlet har Watson plötsligt gift sig. Det är inte ett jätte logiskt slut på boken, den slutar på något sätt ganska tvärt och det är inget riktigt avslut tycker jag. Jag fick svar på frågorna som jag ställde i första kapitlet.

    Vad hände Julia den natten?
    Styvfaderns orm bet henne.

    Kommer Sherlock att lyckas lösa fallet?
    Ja, han lyckades

    Det finns inget tydligt budskap (som jag märker i alla fall) i boken.

    SvaraRadera

Slutet gott - allting gott, eller ….? Nu börjar du säkert närma dig slutet på din bok. Det finns ett gammalt talesätt som heter &qu...