måndag 22 januari 2018

Huvudpersonen


Har du ännu definierat huvudpersonen i din bok? Vem är det?

Enligt författaren Maria Frensborg är det vanligt att det är synd om huvudpersonen i början. Huvudpersonen är kanske en s k "underdog". På detta sätt kan författaren beskriva hur huvudpersonen går igenom en utveckling eller förvandling.

Stämmer detta med din bok? Är det synd om huvudpersonen? På vilket sätt? Gör en förutsägelse om vad som kommer att förändras för huvudpersonen innan boken är slut. Skriv i bloggen nedan!

18 kommentarer:

  1. Min bok har flera huvud personer som inte har det dåligt men kommer att förändras när de skiljs åt.

    SvaraRadera
  2. Huvudpersonen heter/är Robinson Kruse.
    Robinson Kruse var inte "underdog" fast hans pappa sade att han inte fick bli sjöman utan hantverkare fast Robinson brydde sig inte utan han flydde med ett fartyg bort från pappan och ut på havet.





    SvaraRadera
  3. Robin Hood av Jolo

    Min huvud person är Robin Hood, det kan vara synd om honom för att han aldrig fick berätta sin sida av vad som hände i skogen den dagen. Jag tror dock att han har det bra nu och inte bryr sig så mycket om vad de andra tycker.

    SvaraRadera
  4. Min huvudperson heter huckleberry, det är synd om honom i början för att han har det väldigt dåigt där han bor, han vill vara utomhus men han får bara sitta inomhus och lära sig saker. Jag tror att han kommer rymma ifrån hans hem för att gå på äventyr.

    SvaraRadera
  5. Titel: Det lilla huset i Stora skogen
    Författare: Laura Ingalls Wilder

    Huvudpersonen i boken heter Laura. Det är inte jättesynd om Laura, bara att hon är lite rädd för t.ex vargar. Dock så är det lite synd om henne när hennes pappa skjuter en gris mitt framför henne, annars har hon en syster och familj runt sig.

    SvaraRadera
  6. Min huvud person är Quasimodo.
    Han behandlas dålig för att han ser annorlunda ut jämfört med alla andra "normala". Han bor i en sorgsen miljö uppe i kyrkan. Jag tror att allt kommer bli bättre lite senare i boken för att det brukar oftast bli så.

    SvaraRadera
  7. Det stämmer med min huvud karaktär och det är ganska synd om honom. Han blev kidnappad och misshandlad. Men jag tror det kommer bli mycket bättre och att han kommer må bra och jag tror han kanske kommer hitta tillbaka till sin gamla ägare.

    SvaraRadera
  8. Min huvudperson är Jonathan Harkers, det är synd om honom eftersom han är inlåst hos Dracula och inte får ha nån kontakt med sin fru. Jag tror det kommer ändras om han lyckas fly.

    SvaraRadera
  9. Min huvud person är Robin Hood.
    Jag skulle inte säga att det är synd om honom då han precis har skjutit en pil rakt igenom hjärtat på en av skogsväktarna. Men jag skulle samtidigt inte påstå att det är han som är skurken i denna berättelse, jag skulle väl mer säga att han har svårt att kontrollera sin ilska.

    SvaraRadera
  10. Flygande holländaren
    Huvudperson
    I min bok är huvudrollen en kille som heter Filip Van Der Decken. Han lever i en ganska sorglig miljö eftersom att hans far försvann till sjöss när han var 2 så han har alltså väx upp utan en far.När han blev lite äldre dog hans mamma av en förkylning.
    Gissning: Jag tror att Filip kommer åka ut till sjöss och leta efter nåt spår av sin far.

    SvaraRadera
  11. Oliver Twist handlar som man förstår o Oliver Twist, men den är inte alltid skriven ur endast hans perspektiv. Berättarperspektivet växlar mellan t.ex Oliver och mr.Bumble som är mannen som tar med Oliver från barnhemmet i början.
    Precis som i många böcker så lär man känna huvudpersonen Oliver som en väldigt snäll människa som man tycker om. Han har inga föräldrar, han är fattig, har ingen som bryr sig om honom och han blir illa behandlad av nästan alla han möter. Oliver är bara en liten pojke som aldrig upplevt något annat än hans eget sorgliga liv och det är därför man tycker mycket synd om honom.
    Det finns många möjliga sätt boken skulle kunna sluta på, jag skulle inte säga att den är så förutsägbar. Jag tror dock att Oliver till slut kommer att hitta ett sätt att vara trygg, antingen med någon annan eller att han själv hittar sin plats och sitt liv. Jag tror att Oliver tillslut kommer må bra. Man hoppas verkligen på att boken får ett lyckligt slut för Oliver på grund av allt hemskt som händer under bokens gång.

    SvaraRadera
  12. Titel: jorden runt på 80 dagar
    författare: jules verne
    I boken jag läser så är huvudpersonerna phileas fogg och hans betjänt passepartout. det är inte så synd om phileas fogg, han har ganska mycket pengar och bor i ett stort hus och verkar ganska glad, men han är också väldigt ensam. jag tror att han kommer lyckas åka runt jorden på 80 dagar och får äga reform klubben som han slog vad med. passepartout har man inte fått veta så mycket om än.

    SvaraRadera
  13. Jag läser boken Sherlock Holmes äventyr och huvudpersonen är Sherlock.
    Sherlock är inte i underläge på något sätt, men man har inte fått veta så mycket om honom så det kanske ändras ju längre man läser.

    SvaraRadera
  14. Jag tror att huvudpersonerna i boken jag läser är de två männen och varghonan.

    Man har inte fått veta så mycket om varghonan, men man märker att hon har en stor roll i berättelsen.

    Det är synd om de två männen eftersom att de bor i den kanadensiska vildmarken, där det är väldigt kallt. De har inte mycket pengar och de håller på att förlora sina hundar, vilket de inte har råd med.

    SvaraRadera
  15. Jag läser boken Alice i underlandet och huvudpersonen är Alice

    I början av boken ramlar Alice ner i ett kaninhål och blir rädd och undrar hur hon ska komma upp igen. Alltså stämmer de att är det synd om huvudpersonen i början av boken. Jag tror att innan boken är slut kommer Alice komma upp ur underlandet och allt blir bra igen.

    SvaraRadera
  16. Jag läser Dr Jekyll och mr Hyde av Robert Louis Stevenson, återberättad av Pauline Francis

    Det finns många huvudpersoner i den här boken men jag har valt att skriva om den personen som det handlar mest om som är dr Jekyll.
    Dr Jekyll är en väldigt smart och snäll gubbe som en dag fick iden att dela på sin goda och onda sida med hjälp av en drog som han hade skapat, men efter en tid så blev han beroende och tyckte att det var en härlig känsla med att vara den onda sidan.

    Jag tror att det kommer gå snett med drogen och att dr Jekyll kommer att fastna i den onda sidan för alltid.

    SvaraRadera
  17. Huvudperson Gustav S
    Jag läser boken Robinson Kruse och så heter också huvudpersonen. Hans pappa ville att han skulle få en utbildning men Robinson ville ut på äventyr. Han hade lite otur med att båda båtarna han åkt med har kapsejsat och sjunkit. Eftersom han lyckas klara sig på en öde ö så känns det som om Robinson är en intelligent person med många bra egenskaper. Han tänker igenom allt han gör som är viktigt om man ska överleva på en öde ö eftersom man inte får slösa energi på onödiga saker. Som sagt har han haft väldigt otur med att båten sjunkit men han har också haft mycket tur. Robinson hade väldigt tur att vågorna förde med honom upp på ön så att han överlevde. Det är lite synd om honom eftersom han är så ensam men han borde vara väldigt glad att han ens är i liv. Om Robinson är kvar på ön i flera år till så tror jag att han kommer kunna känna till ön bättre. Jag tror också att han kommer ha förändrats som person, det kan ju inte vara bra att vara ensam på en öde ö.

    SvaraRadera
  18. Huvudpersonen heter Victor Frankenstein och växte upp i en “fin” familj. Han har en Pappa, Mamma, Lillebror och en adopterad “syster” Victor åker för att studera i Tyskland efter en stund får han höra att hans Mamma har dött och åker hem för att “sörja” och träffa resten av familjen. Victor åker tillbaks till Tyskland och fortsätter studera. När han studerar i Tyskland lyckas han skapa ett levande monster. Victor flyr när han ser monstret och får senare höra att hans lillebror var död. Jag tror Victor är ungefär 20 år när det där utspelar sig.
    /E.C.

    SvaraRadera

Slutet gott - allting gott, eller ….? Nu börjar du säkert närma dig slutet på din bok. Det finns ett gammalt talesätt som heter &qu...